Ujian, Pengukuran dan Penilaian dalam
Pendidikan Jasmani
§
Ia boleh mengambil beberapa bentuk seperti soalan
bercetak atau lisan, bateri prestasi tahap fizikal, pemerhatian tingkah
laku melalui senarai semak atau rekod anekdotal.
§ Menurut Borhan Yusof
(2008), ujian ialah satu instrumen atau alat yang digunakan untuk mendapatkan
maklumat murid sebelum, semasa, dan selepas pengajaran. Pengukuran ialah suatu
proses mengutip maklumat berangka tentang ciri-ciri tertentu yang dipunyai oleh
seseorang.
§ pengukuran juga boleh
ditakrifkan sebagai membina, mentadbir dan memberi nilai kepada ujian.
§
Manakala penilaian merupakan suatu proses untuk
mengumpul, menganalisis dan mentafsir data yang dikutip. Ia juga meliputi ujian
dan pengukuran.
Tujuan Penilaian dalam Pendidikan Jasmani
1. Memfokuskan kepada setiap
individu
Setiap murid adalah unik. Hasil penilaian dapat
memberi maklumat tentang kelebihan dan kelemahan seseorang murid. Dengan
itu, guru dapat mengaplikasikan prinsip pendidikan jasmani membangun untuk
meningkatkan lagi prestasi murid.
2. Menentukan status semasa
-Mengikut Kirkendal, Gruber dan Johnson (1987)
penentuan status meliputi :
a) Pemberian gred
b) Mengecualikan pelajar dari suatu aktiviti
c) Memberi maklum balas untuk meningkatkan prestasi
d) Menetapkan seseorang individu dalam kumpulan
tertentu dan
e) Menentu aktiviti tertentu.
3. Memilih wakil
Hasil penilaian juga boleh diguna untuk memberi
maklumat bagi tujuan memilih wakil sekolah. Penilaian menggunakan
kriteria-kriteria tertentu membolehkan proses pemilihan dilaksanakan dengan
lebih saksama.
4. Memotivasikan individu
memberi maklum balas prestasi kepada seseorang
murid. Ia dapat memberi kesan positif kepada murid berkenaan. Sebaliknya jika
keputusan penilaian disalahgunakan makan kesan negatif akan timbul dan ini akan
menyebabkan seseorang itu menjadi hampa dan putus asa.
5. Menilai pengajaran dan program
pendidikan jasmani
Digunakan untuk menentukan pencapaian objektif
program pendidikan jasmani dan kesihatan.
memberi maklum balas sama ada program tertentu
berkesan. Ini memberi peluang kepada guru dan pihak pentadbir untuk mengubah
strategi pengajaran bagi memastikan objektif yang diharapkan tercapai.
6. Membekalkan maklumat untuk
kajian lain
Penilaian membolehkan maklumat digunakan untuk
kajian lain.
Ujian Kecerdasan
§
Ujian kecerdasan digunakan untuk mengukur
kecerdasan mental seseorang individu atau perbezaan antara individu.
§ Ujian ini banyak
berubah mengikut perkembangan ilmu psikologi dalam bidang ini. Bidang 48
OUM. pengujian kecerdasan bermula pada tahun 1796.
§ Ujian ini terus
berkembang apabila Galton, pada tahun 1969, cuba mengukur ketajaman deria,
gambaran mental dan pencapaian intelektual antara pelajar-pelajar genius.
§ Tokoh-tokoh lain yang
turut terlibat dalam pengukuran kecerdasan mental termasuklah Wundt,
Cattell dan Binet (Abu Bakar,1986).
§ Ujian kecerdasan
kanak-kanak terawal ialah ujian Binet-Simon. Ujian kecerdasan mental bagi
kanak-kanak tidak menekankan aspek kebahasaan, tetapi menggunakan gambar rajah,
oleh sebab aspek ini belum mereka kuasai.
§
Ujian kecerdasan memberikan bukti, secara tidak
langsung, tentang potensi yang ditunjukkan oleh murid-murid berdasarkan
prestasi mereka dalam ujian tersebut. Ujian ini kerap digunakan untuk membuat
telahan pencapaian di sekolah atau institusi pendidikan tinggi. Contoh ujian
kecerdasan lain ialah Ujian Skala Stanford-Binet, Ujian Weschler dan Ujian
Lorge-Thorndike.
Ujian kecergasan fizikal boleh dibahagikan
kepada:
i. berlandaskan kesihatan
Komposisi Badan
Fleksibiliti
Daya Tahan Kardiovaskular
Kekuatan Otot
Daya Tahan Otot
ii. berlandaskan kemahiran motor
Kelajuan
Koordinasi
Ketangkasan
Kuasa
Imbangan
Masa Reaksi
0 kwan2 yg baik hati nk gtau something kat Missz Dy:
Post a Comment