Konsep dan definisi Pendidikan Jasmani
§
Pendidikan Jasmani merupakan suatu proses yang bertujuan
meningkatkan prestasi manusia melalui aktiviti fizikal yang berkait rapat
dengan pemilikan dan penghalusan kemahiran-kemahiran motor; pembangunan dan
pemeliharaan kecergasan untuk kesihatan optimum dan keadaan baik; memperoleh
pengetahuan, dan pembangunan sikap-sikap positif terhadap aktiviti fizikal
Jenny (1961) dan Williams (1964) berpendapat bahawa Pendidikan Jasmani memberi
pendidikan melalui aktiviti fizikal dan matlamatnya mempengaruhi semua
perkembangan fizikal termasuk perkembangan mental dan sosial.
i.
Barrow (1971, 1983) menyatakan Pendidikan Jasmani dalam konteks
‘pengalaman pendidikan menyeluruh’ dan berkait dengan hal seumur hidup setiap
individu.
ii.
Baley & Field (1976), satu proses pengubahsuaian dan pembelajaran
berkenaan organik, neuromaskular, intelektual, sosial, budaya, emosional dan
estetik, hasil melalui aktiviti-aktiviti fizikal yang terpilih dan agak rancak,
iii.
Freeman (1977, 1992) menegaskan bahasa
Pendidikan Jasmani meliputi pembangunan fizikal dan mental dan menumpu pada
tiga domain pendidikan, iaitu psikomotor, kognitif dan afektif.
iv.
Lumpkin (1990) berpendapat
Pendidikan Jasmani merupakan suatu proses yang membolehkan individu mempelajari
kemahiran-kemahiran fizikal, mental dan sosial serta tahap kecergasan yang
tinggi.
v.
Dauer (1995) berpendapat Pendidikan Jasmani ialah
sebahagian daripada program pendidikan yang menyeluruh, yang memberi sumbangan
pada asasnya melalui pengalaman-pengalaman pergerakan kepada perkembangan dan
pembangunan keseluruhan kanak-kanak.
Falsafah pendidikan kebangsaan dan
hubungannya dengan pendidikan jasmani
§
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dulunya
disebut Falsafah Pendidikan Negara (FPN) merupakan dasar kepada pendidikan di
Malaysia. Hal ini bermakna, semua aktiviti pendidikan dan persekolahan di
Malaysia mestilah selaras dengan FPK ini. Justeru setiap bakal guru di Malaysia
diwajibkan membaca, memahami dan mengingati falsafah ini agar setiap tindakan
mereka melalui proses pengajaran dan pembelajaran sentiasa berada dilandasan
yang betul. Intipati utama dalam FTK ini ialah melahirkan insan seimbang dari
segi jasmani, emosi, rohani dan intelektualSosial yang sering disebut oleh
guru-guru sebagai JERIS. Perlu diingat bahawa tidak ada yang lebih utama antara
keempat-empat unsur tersebut, yakni tidak boleh dikatakan jasmani lebih penting
daripada intelek atau sebaliknya.
§
Pendidikan Jasmani bertujuan membantu murid menjadi
cergas melalui pembelajaran aktiviti fizikal dan amalan kecergasan.
§
Mata pelajaran Pendidikan Jasmani menekankan gaya
hidup yang sihat dan aktif. Pendekatan ang dicadangkan bagi mata pelajaran ini
ialah pembelajaran melalui kegiatan Pendidikan Jsamani yang merangkumi tiga
aspek penting iait penglibatan murid secara aktif dan selamat, interaksi yang
kreatif dengan rakan, bahan, dan alat. Serta penyimpanan rekod kegiatan murid
sebagai bukti pembelajaran.
Pendidikan Jasmani Untuk Semua
§
Pendidikan Jasmani adalah asas bagi semua
pendidikan di mana otak dan badan berfungsi serentak. Pendidikan psikomotor,
akhlak dan intelektual dianggap sebagai pendidikan yang dicapai melalui
pendidikan jasmani – Clark W. Hetherington.
§
Pendidikan Jasmani adalah jumlah semua aktiviti
yang dipilih mengikut jenis dan dijalankan untuk mencapai hasil yang bermakna.
Aktiviti yang dipilih haruslah mempunyai dan menyediakan peluang bagi individu
untuk menjadi sabar, baik hati, berdikari, peramah, murah hati dan peribadi
yang dinamis – J.F Williams.
§
Menginterperitasikan pendidikan melalui jasmani
sebagai pendidikan melalui pengalaman pergerakan–DelbertOberteutter.
§
Pendidikan Untuk Jasmani ialah satu program
aktiviti otot yang giat direka untuk merangsang organisma jasmani supaya faedah
yang boleh diperolehi daripada aktiviti-aktiviti dicapai. Pendidikan melalui
jasmani ialah satu program aktiviti jasmani di mana pergerakan jasmani
direka untuk menghasilkan pelbagai jenis pengalaman dan pembelajaran sosial,
intelektual, estetika dan kesihatan
0 kwan2 yg baik hati nk gtau something kat Missz Dy:
Post a Comment