Pj zaman purba
·
Zaman manusia purba dan kecergasan
o
manusia hidup dalam keadaan nomad (pindah randah).
Melakukan aktiviti memburu dan mengumpul makanan untuk terus hidup. Apabila
berjaya mendapat tangkapan mereka akan berkumpul dan meraikan kejayaan tersebut
dengan berpesta(menari, permainan kebudayaan dan berkumpul). Aktiviti sebegini
memerlukan tahap kecergasan yang tinggi dan konsisten.
·
Zaman neolitik (revolusi pertanian)
o
gaya hidup primitif (menetap disuatu kawasan dan
menjalankan aktiviti pertanian akibat pengenalan teknologi yang memudahkan
mereka). Zaman pembangunan dalam bidang pertanian.Aktiviti kecergasan mula
berkurang.
·
Tamdun kuno(China dan india)
o
masyarakat di china ketika itu tidak melibatkan
diri dalam sebarang aktiviti kecergasan sehingga masalah sistem kardiak
wujud.Falsafah confucious menggalakan penglibatan dalam aktiviti kecergasan
fizikal. Kemudian, kungfu telah diperkenalkan sebagai aktiviti yang membantu
tubuh manusia menjadi sihat dan berfungsi. Seterusnya aktiviti kecergasan lain
seperti menari,memanah,lawan pedang dan gusti diwujudkan.
o
di india, masyarakat dihalang penglibatn mereka
akibat kepercayaan agama. Fokus mereka lebih kepada spiritual daripada
mengamalkan pergerakan. Namun satu kaedah senaman yang masih terikat dengan
kepercayaan agama telah diperkenalkan oleh golongan mubaligh hindu yang hidup
secara sederhana dan berteraskan disiplin diri dan meditasi, iaitu yoga. Yoga
ialah penyatuan antara tubuh,akal dan roh. Yoga kini dijadikan teknik dalam
beberapa program kecergasan bagi membantu organ berfungsi dengan baik dan
meningkatkan tahap kesihatan badan.
·
Timur tengah
o
mementingkan tahap kecergasan yang tinggi dalam
pasukan tentera dan masyarakat bagi kepentingan politik dan ketenteraan. Contohnya,
seperti tamadun parsi yang menuntut semua rakyat mempunyai tahap kecergasan
yang tinggi. Tahap kecergasan diperolehi daripada pelbagai latihan keras
seperti berkawad, memburu, berkuda, memanah dan melontar lembing yang perlu
dilalui oleh mereka ketika berusia enam tahun lagi. Latihan ini bertujuan bagi
meningkatkan kekuatan dan stamina dan bukannya untuk kebaikan kesihatan. Kaedah
ini untuk melahirkan ramai tentera untuk meluaskan empayar.
· greek (Athens)
o
masyarakat yunani mengutamakan kesempurnaan
fizikal. Sparta dan Athens terkenal dengan bidang pj yang mempunyai objektif
yang berbeza ketika itu. Pj bagi Sparta lebih kepada pembentukan tentera yang
kuat, manakala Athens tertumpu pada prinsip demokrasi. Aktiviti fizikal
masyarakat Athens bertujuan untuk membina tubuh badan yang sihat agar hidup
lebih aktif dan pentingkan nilai estetik.
o
masyarakat percaya keseimbangan antara kecergasan
badan dan otak berkait rapat. Dimana kecergasan fizikal dan minda mempunyai
kepentingan yang sama dengan kekuatan dan badan dalam menjana kesihatan mental.
Aktiviti gimnastik dengan berbantu muzik merupakan pelajaran yang penting
ketika itu.
Pj zaman renaissance
§
lebih kurang sama dengan pj masa kini.
§
dilakukan untuk kebaikan sendiri.
§
menjurus lebih kepada aktiviti keagamaan dan seni.
§
merupakan salah satu saluran untuk memberikan
ketenangan jiwa dan melahirkan tubuh badan yang sihat.
§
3 kumpulan utama zaman renaissance.
1.
Humanis- menghargai pendidikn dalam sukan
seperti memanah, renang dan lari berpagar.
2.
Moralis – aktiviti fizikal sebagai cara
melaksanakan pekerjaan.
3.
Realism – pendidikan fizikal sebagai
sebahagian drpd akal yang sihat dalam tubuh yang sihat (utamakan penjagaan
tubuh).
Pj moden
§
Wujud sukatan pelajaran pj untuk kanak-kanak lelaki
dan perempuan.
§
Pj di sekolah mengutamakan aktiviti sukan dan
permainan.
§
Memberi fokus kepada kesan pergerakan dan kemahiran
(tarian dan gimnastik).
§
Sesetengah aktiviti sukan dimajukan dengan
organisasi/tahap yang tinggi dan terdapat undang2/peraturan yang ditetapkan.
Contoh, bola sepak, golf dan sebagainya.
§
Pj menjurus kepada membentuk insan yang menyeluruh,
seimbang dan harmonis dari segi JERIS.
Pj di Malaysia
Era prakolonial (sebelum penjajahan
inggeris)
pj melalui aktiviti kebudayaan dan kesenian,
permainan masa lapang (tradisional), pertukangan dan kebun, serta seni
mempertahankan diri. Terdapat perbezaan permainan antara golongan istana dan
golongan biasa.
Era penjajahan inggeris
§
pj formal belum diwujudkan dalam jadual
persekolahan. pj diperkenalkan untuk mengekalkan status quo penjajah iaitu
latihan jasmani dicampur dengan berkebun supaya rakyat kekal menjadi pesawah.
o
permainan2 baharu seperti badminton, bola sepak dan
ragbi diperkenalkan oleh penjajah dan pedagang.
§
1890an murid perempuan mula diajar olahraga,
manakala murid lelaki diberi latih tubi.
§
1913 maktab perguruan di matang perak ditubuhkan
untuk memberikan latihan kawad kepada bakal guru dan galakkan mereka memasuki
pasukan sukarelawan.
§
1920an keutamaan diberikan kepada aktiviti senaman,
latihan kawad dan permainan. Penguhasa pj di negeri2 selat telah dilantik.
§
1930an rancangan pj untuk sekolah telah dimulakan.
Sukatan berasaskan latihan fizikal. Melalui kursus perkhidmatan, rancangan
latihan guru pj dilancarkan ke seluruh negara. Masyarakat sedar akan
kepentingan pj.
§
1940an sukatan pelajaran pj telah dikaji semula
untuk dikemas kini supaya selari dengan perkembangan pendidikan.
Era penjajahan jepun
§
rancangan yang telah diusahakan dalam pendidikan
tergendala. Latihan jasmani ketika itu bertujuan membentuk individu yang patuh
kepada arahan, taat kepada pemerintah dan berdisiplin.
§
latihan jasmani (tai sho) diperkenalkan kepada
murid. Setiap pagi murid terpaksa membuat senaman beramai-ramai selama 30
minit. Arahan dalam bahasa jepun dan pengajaran jasmani lebih bercorak
ketenteraan.
Era penjajahan british (sebelum merdeka)
§
tujuan pj sama dengan tujuan semasa penjajahan
inggeris. Sekolah dibuka semula dan latihan jasmani sebagai mata pelajaran
kekal disekolah. senaman diadakan 30 minit sebelum masuk belajar.
§
1940an sukatan pelajaran latihan jasmani
diterbitkan oleh MPSI untuk adakan sukatan yang formal
untuk sekolah.
§
1950an kepentingan pj meningkat kerana diwajibkan
disemua sekolah. Guru tempatan dihantar ke luar
Negara bagi meluaskan pengetahuan tentang PJ.
Era selepas merdeka
§
1960an sukatan pelajaran pj dikaji semula. Wujud
sukatan untuk murid lelaki dan perempuan. Bertujuan untuk membolehkan semua
sekolah menggunakan satu sukatan pelajaran yang baru dan sesuai bagi masyarakat
dinegara kita.
§
usaha meningkatkan mutu pj disekolah diteruskan
dengan penubuhan MPIK. Kursus satu tahun diadakan di MPIK dan kurikulum adalah
sama dengan KDP pj di Britain.
§
pj disekolah lebih menjurus kepada aktiviti sukan
dan permainan. Pertandingan permainan dan olahraga sebagai aktiviti lanjutan di
sekolah.
§
1958 KPM tubuhkan MSSM. Pj menjadi mata pelajaran
wajib di sekolah rendah dan menengah.
§
1970an sukatan pj disemak semula dan dikeluarkan
dalam bm dan bi (menjurus kepada pergerakan dan kemahiran termasuk tarian dan
gimnastik). Pj dimasukan dalam kurikulum kursus diploma pendidikan di UM bagi
melengkapkan bakal guru siswazah dengan kemahiran dan pengetahuan dalam
pengajaran pj.
0 kwan2 yg baik hati nk gtau something kat Missz Dy:
Post a Comment