Konsep kesepaduan, penggabungjalinan dan
integrasi dalam pendidikan jasmani
§
Bersepadu dan kesepaduan bermaksud bersatu,
bercantum, dan bersama ; bukannya terpisah, terasing, tercerai atau terpencil.
§
Kesepaduan-keadaan bersepadu, perihal bersepadu
menjadi kesatuan yang utuh (Kamus Dewan Edisi 4, Halaman 1112,Baris 16).
§
Konsep dalam P&P- Kesepaduan merupakan
perjalinan dan pengadunan unsur-unsur ilmu pengetahuan kemahiran , bahasa serta
nilai-nilai dalam semua matapelajaran secara integrasi dan menyeluruh.
§
Kesepaduan merupakan penjalinan dan pengaduan
unsur2 ilmu pengetahuan kemahiran bahasa serta nilai2.
§
Guru mestilah menekan aspek kesepaduan dalam
merancang strategi pembelajaran.
§
Contohnya:
§
Pengajaran Geografi atau Sains pendekatan
pengajaran semata – mata tertumpu kepada kemahiran. Unsur kekerapan nilai –
nilai murni atau bahasa Melayu merentas kurikulum tidak dimasukkan.
§
Ini tidak ada kesepaduan.
§
Antara teknik yang terkini digunakan bagi
membolehkan kesepaduan berlaku ialah
Penggabungjalinan
Rasionalnya beberapa kemahiran dapat diperoleh
secara serentak dan terpadu.
Contohnya : Guru mengajar pergerakan kreatif dan
pada masa yang guru menggabungkan muzik. Oleh itu murid dapat mempelajari
rentak atau irama muzik yang sesuai untuk dipadankan dengan pergerakan kreatif.
Penyerapan
Proses menyatukan isi atau kandungan daripada mata
pelajaran lain.
Contoh : Topik pengiraan BMI dalam Pendidikan
Jasmani. Maka penyerapan Matematik dalam Pendidikan Jasmani.
Cara Pelaksanaan
ü
Kesepaduan dari segi bahan pengajaran dan
pembelajaran.
§ Contoh :
§ Bahan pengajaran dan
pembelajaran digunakan untuk sama untuk beberapa permainan tertentu.
§ Aktiviti yang guru
jalankan menggunakan bentuk aktiviti yang menarik dan diolah mengikut kemampuan
dan tahap murid itu sendiri.
ü
Kesepaduan yang berbentuk ‘intra’ (berlaku dalam
satu mata pelajaran)
§ Contoh :
§ ilmu pengetahuan
bercantum dengan kemahiran dalam satu mata pelajaran.
§ Dalam PJ, mengajar kemahiran
bola sepak dan menyelit nilai murni dan moral.
§ Bagi menjamin
perkembangan JERIS murid.
ü
Kesepaduan yang berbentuk ‘inter’(yang berlaku
dengan menggabungkan pengetahuan atau pengetahuan denga mata pelajaran lain)
§ Contoh
§ Dalam PJ sekolah rendah
ada tajuk mengenali bahagian tubuh kita. Di sini pergabungan dengan subjek
sains.
ü
Kesepaduan antara aspek teori dengan amali.
§ Contoh :
§ PJ yang teori yang
terkandung buku juga bersepadu dengan amali yang sediakan unruk murid – murid.
ü
Kesepaduan di antara aktiviti kokurikulum dengan
aktiviti kurikulum.
§ Contoh :
§ PJ yang ada mengajar
tajuk kemahiran asas olahraga seperti lari lompat berpagar. Ini bercantum
dengan aktiviti kokurikulum di sekolah seperti persatuan olaharaga.
ü
Kesepaduan di antara aktiviti di dalam bilik darjah
dengan luar bilik darjah.
§ Contoh :
§ Aktiviti berdasarkan
teori dan pengenalan dilakukan di dalam kelas dan kesinambungannya di luar
bilik darjah.
§ Pengenalan aktiviti
pengajaran di dalam kelas adalah asas dan sejajar dengan aktiviti di luar bilik
darjah.
§ Aktiviti yang dilakukan
di luar bilik darjah lebih secara praktikal dan amali, oleh itu murid dapat
ekplorasi aktiviti dengan lebih baik.
ü
Kesepaduan dalam strategi pengajaran dan
pembelajaran.
§ Contoh :
§ Strategi diatur
terlebih dahulu sebelum pengajaran dan pembelajaran dilakukan dalam rancangan
pengajaran harian.
§
Teknik dan strategi sesuai dengan jenis aktiviti,
bahan bantu pengajaran dan tajuk pengajaran.
Tunjang pembelajaran pendidikan jasmani
Sukatan Pelajaran Pendidikan Jasmani disusun
mengikut tiga tunjang utama iaitu :
1. Kecergasan
§
Konsep tunjang ini menitikberatkan keupayaan murid
melakukan aktiviti fizikal secara berterusan tanpa merasa lesu. Tumpuan diberi
kepada komponen kecergasan fizikal berasaskan kesihatan dan perlakuan motor.
2. Kemahiran
§
Konsep tunjang ini menitikberatkan keupayaan murid
melakukan kemahiran daripada aspek pergerakan otot besar dan otot halus.Tumpuan
diberi kepada kemahiran asas dalam permainan, olahraga, gimnastik, pergerakan
kreatif dan rekreasi.
3. Kesukanan
§
Konsep tunjang ini menitikberatkan kefahaman dan
pengetahuan bagi mengukuhkan amalan pendidikan jasmani dan sukan. Tumpuan
diberi kepada aspek keselamatan, pengurusan, kerjaya, etika dan isu-isu dalam
pendidikan jasmani dan sukan.
0 kwan2 yg baik hati nk gtau something kat Missz Dy:
Post a Comment