Rancangan Kerja Tahunan
·
Dalam melaksanakan program pendidikan jasmani di
sekolah,satu perancangan yang rapi perlu diadakan.
·
Perancangan yang rapi membolehkan guru menggunakan
sumber dan kemudahan yang baik.
·
Ia juga memberi tuju hala kepada guru supaya
menjalankan tugas dengan baik disamping memastikan sukatan pelajaran yang
disediakan mendapat perhatian yang serius.
·
Rancangan Kerja Tahunan diadakan untuk memberi satu
gambaran keseluruhan terhadap kurikulum dan sukatan yang telah disediakan.
·
Ia adalah penting bukan sahaja sebagai panduan
tugas, bahkan sebagai perancangan penggunaan peralatan dan kemudahan yang wujud
di sekolah .
·
Dengan perancangan yang rapi, maka masalah
kekurangan alat dan kemudahan boleh diselesaikan dengan mencari jalan
alternatif.
·
Rancangan tahunan juga menolong memastikan
pendidikan jasmani diajar sebagai satu proses yang berterusan.
·
Tajuk-tajuk yang mempunyai unsur yg sama boleh
disusun supaya megikut prinsip ansur maju.
·
Disahkan oleh Pentadbir Sekolah, berdasarkan
Sukatan Pelajaran dan Huraian SukatanPelajaran.
·
Penyelarasan dirancang secara menyeluruh dan
bersinambungan supaya topik pembelajaran dapat dibahagi dengan sempurna .
·
Menyediakan pilihan kegiatan yang lengkap misalnya
kegiatan yang menunjukkan ansur maju dan kesinambungan.
Perkara asas dalam penyediaan rancangan
kerja tahunan
·
Objektif mestilah difahami terlebih dahulu.
·
Bagi memastikan rancangan tahunan dapat dirangka
dengan baik dan bermatlamat. Graham (1992) menyenaraikan faktor-faktor
utama yang diperlukan untuk membuat suatu perancangan yang rapi seperti berikut
:
i.
Jumlah masa pengajaran
·
Sejak bukan Disember 1993, Kementerian Pendidikan
Malaysia telah membuat keputusan menambahkan satu masa kepada waktu pendidikan
jasmani dan kesihatan untuk Tahap satu menjadi ‘Tiga Waktu’ manakala
mengekalkan dua waktu untuk Tahap ll,masa yang diperuntukkan itu masih lagi
tidak mencukupi. Memandangkan masa yang terhad itu,kita perlu mengkaji semula
atau membuat perancangan tentang bilangan objektif yang boleh kita capai dalam
satu-satu tahun itu.
ii. Persekitaran pengajaran
·
Selain daripada objektif, faktor-faktor klain yang
mempengaruhi perancangan ialah saiz kelas,peralatan dan kemudahan. Semua faktor
tersebut perlu diberi perhatian untuk memastikan kejayaan kelas pendidikan
jasmani. Jika saiz kelas itu besar,maka masalah kekurangan peralatan dan
kemudahan mungkin timbul.
iii. Latar belakang guru
·
Kejayaan program pendidikan jasmani bergantung
kepada tenaga pengajarnya. Keupayaan guru mengajar itu penting untuk menjayakan
pengajaran. Dengan latihan yang diberikan oleh maktab-maktab perguruan di
Malaysia, tidak dapat dinafikan bahawa mereka memang mampu untuk mengajarkan
pendidikan jasmani di sekolah. Dalam persoalan ini, minat dan sikap guru itu
sendiri adalah penting.
iv. Latar belakang pelajar
·
Tidak semua pelajar adalah sama. Perbezaan dlm
kalangan pelajar itulah yang memerlukan perancangan. Pelajaran yang dirancang
tidak seharusnya terlampau susah untuk golongan yang kurang mahir sehingga
mereka hilang minat untuk melakukan aktiviti yang dirancang. Sebaliknya
pelajaran yang tidak mencabar bagi golongan yang mahir juga menyebabkan pelajar
kurang minat terhadap pendidikan jasmani.
Rancangan Kerja Mingguan
·
Penyusunan Rancangan Pengajaran selama tempoh
seminggu berpandukan Sukatan Pelajaran yang telah ditentukan
ü Susunan tajuk tidak
semestinya mengikut susunan di dalam sukatan pelajaran tetapi terserah kepada kebijaksanaan
di dalam mengaturkannya.
·
ii.Rancangan Kerja Pengajaran disediakan sebelum
bermulanya pengajaran bagi setiap Rancangan Latihan Mengajar.
ü Rancangan Kerja ini
berdasarkan kepada Rancangan Kerja Pengajaran semester/penggal/tahunan yang
disediakan oleh panitia mata pelajaran berkenaan di sekolah.
ü
Dibina daripada rancangan kerja tahunan dan ia
mengandungi objektif, senarai kemahiran yang perlu dikuasai untuk satu
semester.
Penyediaan Rancangan Kerja
Perancangan pengajaran yang baik amat penting untuk
menjayakan satu proses p&p.
Guru perlu merancang isi pelajaran, teknik
mengajar, bahan bantu mengajar agar p&p dapat berjalan dengan lancar dan
berkesan.
Rancangan kerja semester merupakan satu program
yang terdiri daripada topik-topik dalam sukatan pelajaran yang disusun
sepanjang semester.
Disediakan pada awal tahun sebelum tahun akademik
bermula.
Persediaan
butir-butir am
pengetahuan lepas
kemahiran
objektif pelajaran
penggabungjalinan
sumber pengajaran pembelajaran
penerapan nilsi
Kepentingan
Membolehkan guru merancang dan bersedia untuk
mengajar pelajarnya dengan terancang dan teratur
Tidak melangkau Sukatan Pelajaran
Menjadikan hasil kerja lebih tersusun dan mempunyai
matlamat
0 kwan2 yg baik hati nk gtau something kat Missz Dy:
Post a Comment