Infrastruktur dan tenaga pengajar
§
Kemudahan - setiap aktiviti pj yang dilaksanakan dipengaruhi
dengan faktor kemudahan yang terdapat di sesebuah sekolah.
ü
Kedudukan sekolah sama ada di kawasan Bandar atau di luar
Bandar juga mempengaruhi penggunaan kepakaran untuk melaksanakan sesuatu
aktiviti pj.
ü
Kemampuan kewangan sekolah=peruntukan kewangan sekolah bagi aktiviti pj
merujuk kepada kapasaiti murid. Sekolah yang dibina di kawasan elit mungkin
tidak menghadapi masalah kewangan kerana mudah mendapat sumbanga daripada orang
ramai berbanding sekolah di luar bandar.
ü
Kemudahan2=sekiranya kemudahan di sekolah tidak mencukupi
ketika melaksanakan aktiviti pj, pihak sekolah perlu menggunakan kemudahan yang
berhampiran dengan sekolah bagi mengelakkan pembaziran masa dan kos.
ü
Tenaga pengajar=setiap pemilihan aktiviti perlu berdasarkan
kepakaran guru. Maka keperluan tenaga pengajar yang mahir perlu diambil kira
supaya tidak menjejaskan perancangan/aktiviti yang bakal dilaksanakan.
§
Peralatan - pemilihan peralatan perlu berdasarkan
spesifikasi umur dan pertandingan. Kualiti alat perlu dipertimbangkan dalam
pemilihan alatan dan keselamatan pengguna perlu dititik beratkan.
§
Kepakaran - guru pj mempunyai tanggungjawab yang
tersendiri dalam melaksanakan tuga mereka semasa mengajar. Liability
(tanggungjawab dan risiko yang bakal dihadapi) diberikan oleh pihak sekolah
kepada guru pj semasa melaksanakan aktiviti pj. Antara garis panduan yang perlu
dipatuhi:
ü Pastikan murid
menjalankan aktiviti cergas.
ü Aktiviti yang dipilih
berdasarkan kesesuaian umur dan kebolehan murid.
ü Aktiviti yang dipilih
perlu disahkan oleh badan professional/sekolah.
ü Guru mempunyai
kepakaran semasa mengendalikan aktiviti fizikal/kokurikulum.
ü Arahan diberikan
jelas,betul dan pelakuan memanaskan badan bersesuaian dengan aktiviti yang
bakal dijalankan terutama aktiviti yang berisiko.
ü Kemudahan dan peralatan
yang digunakan bersesuaian dengan aktiviti.
§
Perkembangan murid - pj mementingkan aspek perkembangan individu serta penekanan
kepada perkembangan beberapa domain iaitu:
ü
Kognitif-melibatkan perkembangan pemikiran murid merujuk
kepada taksonomi bloom.
o
pengetahuan (mengingat fakta/peristiwa yang
berlaku)
o
kefahaman (menjelaskan pengetahuan secara bermakna)
o
aplikasi (keupayaan menggunakan konsep dalam
situasi khusus/am)
o
analisis (pecahkan sesuatu perkara kepada unsur2
kecil dan lihat pertalian antara unsur2 tersebut) >sintesis (gabungkan
unsur2 dan bahagian2 supaya satu dokumen menjadi lebih tersusun) >penilaian (keupayaan
menilai sesuatu perkara berasaskan kriteria yang perlu diketahui murid).
ü
Afektif- mempunyai hubungan dengan perasaan, emosi, minat,
sikap, penghargaan dan nilai.
o
penerimaan (kesediaan individu menerima sesuatu
yang ingin disampaikan)
o
gerakbalas (bertindak balas terhadap ransangan yang
diterima/ mempunyai motif tersendiri)
o
penilaian (memahami nilai sesuatu perbuatan yang
dilakukan kepada masyarakat)
o
organisasi (boleh menyusun nilai yang diterimanya
kepada satu sistem yang lebih praktikal = konsepsualisasi nilai dan bentuk
pertalian diantaranya;susun nilai jadi satu sistem nilai/kepercayaan)
o
perwatakan (murid mematuhi sesuatu sistem nilai dan
sanggup mengamalkannya sebagai suatu cara hidup)
ü
Psikomotor-pergerakan anggota fizikal seseorang (tumpuan kepada
pengawalan pergerakan anggota tubuh dalam pengajaran dan latihan). Disamping
dilatih menguasai kemahiran khusus yang jarang dilakuka dalam kehidupan
seharian.
o
persepsi >persediaan >pergerakan terkawal
>pergerakan mekanistik >pergerakan kompleks
o
pergerakan suaian
o
pergerakan cipta
ü
Sosial (hubungan/tingkah
laku sosial)
o
berhubung
o
berkomunikasi
o
melibatkan diri
o
berunding
o
bekerjasama
o
menghakim memulakan
o
menukar
ü
Persekitaran budaya dan tempat
o
Persekitaran- kawasan di sekeliling sesuatu tempat
o
Budaya- cara hidup (yg merangkumi cara bertindak,
berkelakuan, dan berfikir) serta segala hasil kegiatan. Diwarisi oleh sesuatu
masyarakat atau bangsa
o
Tempat -ruang, kawasan
ü
budaya setempat - guru yang mahir berupaya memanipulasi aktiviti
mengikut keperluan masyarakat setempat. Penumpuan kepada kemahiran motor yang
digunakan dalam aktiviti masyarakat setempat dapat membina semangat, tingkatkan
prestasi juga minat dan galakan murid bergiat lebih aktif dalam aktiviti pj.
ü -pengaruh politik
- aktiviti yang harus dirancang untuk
memperkukuhkan interaksi antara murid dan sekaligus memupuk integrasi antara
kaum dalam masyarakat majmuk Malaysia.
ü -penyelaras program
sukan - masyarakat mempunyai
tanggungjawab dalam mendidik murid bagi membentuk masyarakat yang progresif.
o
Program gerak kerja kokurikulum dalam lingkungan
sekolah (intramurals-libatkan semua murid).
o
Program gerak kerja kokurikulum dalam dan luar
(extramurals-libatkan murid yang mahir).
o
Program antara sekolah (meliputi pertandingan
peringkat daerah, negeri dan kebangsaan).
0 kwan2 yg baik hati nk gtau something kat Missz Dy:
Post a Comment