§
Pj amat penting untuk dilaksanakan dalam kurikulum
sekolah rendah.
§
melalui pj, pelbagai aspek dapat dikembangkan ke
tahap yang lebih tinggi.
§
aspek JERIS seseorang individu mungkin akan
terjejas sekiranya mereka mengabaikan aspek pembangunan fizikal dan jasmani
diri masing-masing.
§
pj membantu membangunkan dan meningkatkan keupayaan
fizikal dan kecergasan seseorang individu.
§
melalui aktiviti p&p pj dapat membantu
seseorang individu membangunkan kemahiran pergerakan asas.
§
pj di sekolah rendah juga dapat membantu
murid-murid meningkatkan kefahaman mengenai keselamatan diri, alatan dan tempat
beraktiviti.
§
Dalam aspek pembangunan emosi dan sahsiah, pj
membantu murid meneroka kelemahan dan kelebihan diri mereka seterusnya memberi
peluang dan ruang kepada mereka untuk mengenali dirinya.
§
pj yang diajar di sekolah berdasarkan kepada
kurikulum yang telah digubal mampu menyemai budaya bergiat cergas sepanjang
hayat dalam diri setiap murid. Perkara yang sedemikian mampu mempengaruhi gaya
hidup yang lebih baik dan sihat.
Kepentingan dari segi pertumbuhan dan
perkembangan fizikal
§
Dalam masa pertengahan dan akhir peringkat
kanak-kanak, kemahiran motor kanak-kanak menjadi semakin halus dan lebih halus,
berbanding peringkat awal kanak-kanak.Contohnya hanya seorang daripada 100
orang kanak-kanak berusia 5 tahun dapat memukul bola tangkis melepasi jaring
manakala bagi kebanyakan kanak-kanak berusia 10 tahun hingga 11 tahun dapat
memukul bola tangkis dengan lebih baik. Selain aktiviti lanjutan dari zaman
prasekolah seperti menunggang basikal, memanjat dan berlari, menari, berenang,
berkasut roda, bermain bola sepak, mereka sekarang lebih cenderung dengan
aktiviti sukan berpasukan yang lebih mencabar seperti permainan bola sepak,
bola tangkis dan sebagainya.
§
Dengan perkembangan yang begitu terurus,
kanak-kanak berasa gembira dengan pencapaian mereka sendiri. Bagi kanak-kanak
kemahiran fizikal menjadi sesuatu keseronokan dan merupakan pencapaian yang
berguna. Sebaik sahaja kanak-kanak berpindah ke sekolah rendah, bahagian
hipotalmus mereka semakin matang, menyebabkan daya kawalan tubuh badan dan
kebolehan duduk setempat untuk tempoh masa yang lama bertambah.
Walaubagaimanapun, kanak-kanak sekolah rendah masih belum menguasai kematangan
fizikal sepenuhnya. Hal ini menyebabkan mereka sentiasa perlu bergerak aktif.
Mereka menjadi lebih penat jika duduk terlalu lama berbanding dengan semasa
mereka berlari, melompat atau berbasikal.
§
Penting bagi kanak-kanak melakukan pergerakan
fizikal bagi menghalusi kemahiran perkembangan mereka seperti melompat tali,
melempar bola, bergayut di palang-palang, dan sebagainya.Oleh yang demikian
kanak-kanak perlulah melibatkan diri secara aktif dalam kegiatan sukan di
peringkat sekolah rendah.Kanak-kanak lelaki pada peringkat pertengahan dan
akhir mempunyai motor kasar yang lebih cekap manakala kanak-kanak perempuan
mempunyai motor halus yang lebih cekap.
Kepentingan dari segi perkembangan mental
§
Murid yang mempelajari pendidikan jasmani pada
peringkat sekolah rendah akan menempuh operasi konkrit dari umur 7-11 tahun
manakala pada umur 12 tahun kanak-kanak sudah dapat menempuhi operasi formal.
Pendidikan jasmani dapat diaplikasikan dengan menggunakan kebolehan para murid
untuk berfikir secara logik atau tentang sesuatu objek atau situasi. Dengan
memberikan pengajaran yang membolehkan para murid berfikir ianya secara tidak
langsung dapat menggalakan lagi perkembangan mental mereka. Memberikan cabaran
serta teka teki untuk menyelesaikan masalah yang ada. Ketika umur 6 tahun,
para murid telah dapat memahami mengenai konsep nombor, dan ianya boleh
diaplikasikan dengan mengira berapa kali sesuatu pergerakan telah dilakukan.
Kepentingan dari segi emosi
§
Terdapat 4 tahap yang menggambarkan tahap
perkembangan sosial kanak-kanak. Bagi kanak-kanak pertengahan dan akhir, mereka
tergolong dalam tahap yang ke 4. Ini kerana usia antara 6 sehingga 12 tahun
adalah permulaan bagi kanak-kanak ini memasuki alam persekolahan iaitu dari
peringkat pra sekolah ke peringkat sekolah rendah. Seterusnya, dalam proses
pembelajaran yang mereka lalui, mereka mula didedahkan dengan pelbagai konsep
serta konsep 3M iaitu membaca. mengira dan menulis.
§
Dalam masa yang sama, kanak-kanak peringkat
pertengahan dan akhir memiliki minat untuk mencuba sesuatu yang baru,
lebih-lebih lagi perkara yang diminati oleh mereka. Ini kerana, mereka
mempercayai bahawa mereka memiliki kemahiran serta bakat yang terpendam di
dalam diri masing-masing. Pada tahap ini, mereka begitu aktif dan cenderung
melakukan apa sahaja perkara yang terlintas di dalam fikiran mereka dan
langsung tidak boleh menerima sebarang teguran daripada orang sekeliling.
Kepentingan dari segi sosial
§
Perkembangan sosial merupakan satu proses
perkembangan yang membolehkan kanak-kanak berinteraksi dengan orang lain
mengikut cara yang boleh diterima oleh sesuatu masyarakat serta budaya. Hal ini
kerana perkembangan sosial melibatkan proses sosialisasi yang membolehkan
kanak-kanak mempelajari tingkah laku sosial atau melakukan penyesuaian sosial
mereka. Mereka juga mempelajari peraturan-peraturan sosial yang diamalkan oles
sesuatu kumpulan sosial. Ontohnya, mereka mempelajari cara pemaparan emosi yang
sesuai, dan cara mentafsir tingkah laku dan pernyataan emosi orang lain dengan
tepat. Proses sosialisasi ini pula ditentukan oleh konteks budaya. Tingkah laku
sosial yang sesuai bagi sesuatu budaya mungkin dianggap tidak sesuai bagi
budaya yang lain. Namun demikian, terdapat banyak tingkah laku sosial yang
bersifat universal dan merentasi pelbagai kumpulan etnik dan budaya.
0 kwan2 yg baik hati nk gtau something kat Missz Dy:
Post a Comment