PERKEMBANGAN SISTEM PEND. D MALAYSIA
·
SEBELUM ZAMAN PEMERINTAHAN BRITISH
o pend. x formal
o berteraskn al-quran
o mewujudkan sistem sek. pondok
o guru/ ulama dihormati
·
SEMASA PEMERINTAHAN BRITISH
o SBLUM PERANG DUNIA KE-2(1786- 1941)
§ pend. rendah & men.
§ lathan perguruan
§ pend. vokasional & teknik
§ pend. tinggi.
o SELEPAS PERANG DUNIA KE-2
§ laporan barnes 1951
§ laporan fenn-wu 1952
§ ordinan pelajaran 1952
§ penyata razak 1956
·
SEMASA ZAMAN PEMERINTAHAN BRITISH
o PERKEMBANGAN SEKOLAH VERNACULAR MELAYU
§ Blundell mencadangkan ditubuhkan sekolah melayu di negeri2 selat.
§ permulaannya tidak mendapat sambutan krana tiada plajaran agama.
§ skinner mengubahsuai dengan mewujudkan sek 2 sesi.
§ memperkenalkan matapelajaran BM, MATH, SJ, ILMU ALAM, VOKASIONAL.
§ menyediakan pendidikan asas 4 tahun.
o PERKEMBANGAN SEKOLAH VERNAKULAR MELAYU
§ R.J.Wilkinson (1903) memperkenalkan tulisan & ejaan rumi.
§ R.O Windstedt (1916) memperkenalkan kirikulum vokasional
§ menubuhkan 2 maktab MPSI &MPPM
o PERKEMBANGAN SEKOLAH CINA
§ bermula dengan kemasukan org cina sebagai peniaga.
§ sek cina pertama ditubuhkan olh persatuan pendakwah London di NNS ( 1816)
§ bersifat ke arah pengenalan warisan budaya dan bahasa
§ murid2 diajar bahan2 klasik
§ reformasi di cina mempengaruhi pembentukan kurikulum sek. cina di tanah melayu.
· 3 peringkat persekolahan
o sek rend. ( 6 tahun)
o junior middle (3 tahun)
o senior middle (3 tahun)
· menjadi tempat penyebaran dan propaganda anti- inggeris.
· menguatkuasakan ordinan pendaftaran sekolah.
· memberi bantuan kewangan supaya pihak kerajaan boleh campurtangan urusan pentadbiran.
o PERKEMBANGAN SEKOLAH VENARULAR TAMIL
§ bermuladgn kemasukan buruh india di lading
§ jumlah pendaftaran murid2 amat resah
· kekurangan sekolah tamil
· sikap masyarakat india
· kesan tarikan sek. inggeris di Bandar
· sikap kerajaan inggeris abaikan sek. tamil
§ kod buruh ( 1902) memastikan setiap pemilik lading mengadakan sekolah tamil sekiranya dapat lebih kanak2 india dlm umur 7-14 tahun
o PERKEMBANGAN SEKOLAH INGGERIS
§ terletak di bndar2 besar
§ trdapat 3 jenis sekolah inggeris
· ditubuhkan olh pendakwah inggeris
· sekolah kerajaan (MCKK)
· sekolah inggeris persendirian
§ mendapat bantuan drpd pihak gereja, org perseorangan & kerajaan inggeris
§ bermatlamat melatih tenaga kerja kerani & juruteknik untk jabatan kerajaan.
o LATIHAN PERGURUAN
§ tidak berminat menjadi guru – gaji rendah
§ perempuan tak berminat mnjadi guru
§ kerajaan mengambil guru2 dri England
§ hasil ciptaan jawatankuasa Wooley, (1870) “ maktab perguruan”
o PENDIDIKAN TEKNIK & VOKASIONAL
§ dimulakan dengan mengajar kemahiran kraftangan di sekolah2 melayu
§ pembukaan Sek. Teknik Teacher di kuala lumpur
§ 1926 – penubuhan sek. teknik maktab teknik (1941) dan UTM (1972)
§ 1931 – penubuhan sekolah pertanian di serdang & dinaiktaraf menjadi UPM (1972)
o PENDIDIKAN TINGGI
§ 1905 – penubuhan sekolah perubatan King Edward VII
§ 1929 – penubuhan Raffles Colledge
§ 1938 – pembentukan suruhanjaya mengkaji pend. tinggi di tanah melayu – gabungan skolah perubatan & kolej raffles menjadi universiti
§ 1941 – pembentukan universiti Malaya di singapura.
o SISTEM PENDIDIKAN DI SABAH
§ dijalankan secara tak formal
· org mlayu – pengajian al-quran & jawi
· org dusun – belajar adat kesam kaum mereka
§ semasa pemerintahan SBBU( syarikat berpiagam borneo utara) sistem pendidikan telah berkembang pesat.
§ golongan mubaligh mula mendirikan sekolah roman katholik
· SR St. Mary
· sekolah lelaki St. Micheal
· sekolah perempuan Convent
o SISTEM PENDIDIKAN DI SARAWAK
§ menerima pendidikan daripada nenek moyang mereka.
§ belajar kemahiran asas ( bertualang, memburu, dll)
§ semasa pemerintahan brooke sistem pendidikan dikelolakan oleh mubaligh kristian, kerajaan brooke & masyarakat peniaga cina
§ 1938 – mubaligh Anglican menubuhkan sekolah di sibu dan Kuching.
§ raja brook ke-2 telah menubuhkan sek. melayu di luar Bandar.
§ 1924 – kerajaan brooke menubuhkanjabatan pelajaran
§ 1941 – penubuhan maktab perguruan melayu
0 kwan2 yg baik hati nk gtau something kat Missz Dy:
Post a Comment